Hajdar-dede i Ajvaz-dede
Bosna i Hercegovina se može pohvaliti po
mnogim svojim specifičnostima što je znatno razlikuje od okolnih država,
posebno po svojoj religijskog kulturi i baštini.
U njoj egzistiraju dva velika
i poznata hodočasnička mjesta Ajvatovica i Karići gdje se slavi islam , što
Bosnu svakako čini svetom zemljom.
KARIĆI I HAJDAR-DEDE
Karići su dobili ime po Hajdar-dedi Kariću koji je na ovom mjestu
sagradio džamiju. Ovo dovište je značajno svetište muslimana i tu se održava
tradicionalna dova u zadnjoj nedjelji mjeseca juna.
U dolini Krivaje (u Krivoj rijeci) priča se predanje po kojem
je džamija u Solunu, srušena između dva rata, bila starija od džamije na Karićima
i da je sam Hajdar-dedo tamo odlazio na džumu. I da je tako bilo sve dok u
jedan petak, prolazeći kroz današnje Mižnoviće, iz jedne kuće Avdagića (Kovačevića)
nije začuo udare brdila na stanu (razboju) neke žene koja je tkala ponjave, te
da je to naljutilo Hajdar-dedu, pa je rekao: «Meni ovdje više nema mjesta, zar
i petkom rade!? Napraviću ja sebi džamiju!» I to mu je, veli predanje, bio
sebeb da započne sa gradnjom džamije na Karićima.
U vareškom kraju priča se predaja po kojoj je sultan Fatih
osvojio Bosnu, a pet hiljada Bošnjaka na čelu sa svojim djedom (poglavicom) – a
to je bio Hajdar-dedo, pred njim lično na Karićima primilo islam. Zatim je
Hajdar-dedo usnio san kako na tom mjestu treba da sagradi džamiju. I za tu
gradnju unajmi najbolje majstore koji su još bili kršćani. Majstori, želeći da
napakoste Hajdar-dedi zbog primanja islama, u jednu gredu tajno urežu krst.
Hajdar-dedo, budući da je bio evlija i bogougodnik, naredi da skrate gredu, a
on svojim rukama uze i Božjim emrom nategnu gredu na potrebnu duljinu i tako
pokaza otvoreni keramet (čudo).
U visočkom kraju priča se predaja da kad je sultan Fatih
osvojio Bosnu doveo je 40 učenjaka da Bošnjake upute u islam. Jedan od tih 40
bio je i Hajdar-dedo, koji se nastani u mjesto koje po njemu dobi ime Karići.
Dok je gradio džamiju, jedna greda bila mu je kraća. Hajdar-dedo uputi dovu
Allahu dž.š. i sa Božijom pomoći nategnu gredu na potrebnu dužinu.
Neke predaje kazuju o tome da su Hajdar-dedo sa Karića i
Hajvaz-dedo iz Prusca bili braća, i evlije, te da su se slazili i da su jedan
drugom dolazili na sijela, a to su mogli, jer su bili odabrani Božiji robovi.
Iz riječi «braća» može se razumjeti više toga: da su bili braća po vjeri, ili
po stepenu odabranosti – evlijaluku, ili da su pripadali istom derviškom redu
(usulu).
Postoje još mnoge
predaje koje zbog dužine ne možemo uvrstiti u ovo kratko podsjećanje. Nije
poznato da li je Hajdar-dedo imao evlada, ali se kazuje da neke porodice oko
Visokog i danas nose prezime Karić i da su porijeklom iz Karića.
Ciklus dova vezanih za Hajdar-dedinu džamiju na Karićima otpoćinjao je
petog utorka po jurjevu sa tri uzastopne dove koje su se održavale utorkom u
džamiji na Karičima, tri naredna utorka dove su održavane na Humovima,
Budoželjskoj planini i Selačkoj planini. Posljednja sedma dova održavana je
jedanaestog utorka po redu kod džamije
na Karićima. Poslije drugog svjetskog rata ovaj raspored dova je poremećen tako
da su se svih sedam dova održavale nedjeljom na Karićima stim što su se
mjenjali imami i džemati.
Hatma dova na Karićima bila je sedma (posljednja) pa je i svojim
sadržajem privlačila veliki broj posjetilaca. Razlog velike posječenosti je i
to što je ona trajala tri dana, od džume-namaza u petak do podne-namaza u
nedjelju. I na ovu dovu kao i na druga dovišta u Bosni i Hercegovini dolazili
su samo muškarci. Drevna džamija na Karićima dugo vremena nakon sdvoje
izgradnje bila je centralna džamija na podrućju džemata Blaža. Brojni su
razlozi koji su uticali da u samim Karićima, a i u okolnim mjestima do početka
drugog svjetskog rata nije ostao niti jedan Bošnjak – Musliman. O njihovom
životu na ovim prostorima svjedoći, izmedžu ostalog i, jedinstvena u svojoj
ljepoti, drevna džamija, koji je po predanju sagradio uvaženi Hajdar-dedo
Karić. Godina i datum izgradnje nikada nisu tačno utvrđeni jer o tome nema
vjerodostojnog zapisa. U haremu džamije nalazi se nekoliko nišana (nadgrobnih
spomenika) koji mogu dati neke podatke o starosti džamije.
Gradnja džamije
vezuje se za početak XVIII stoljeća a negdje se spominje i da je to 1716.
godina.
Džamija se u prvobitnom obliku, sa nekim manjim izmjenama održala sve
proteklog rata kada je u septembru 1993. godine spaljena do temelja. Godine
2001. zahvaljukući brojnim donatorima džamija je obnovljena autentično
prvobitnom izgledu.
AJVATOVICA I AJVAZ -DEDE
Ajvatovica je ustoličena kao znak sjećanja na Ajvaz-dedu, sufiju, janičara
Mehmeda Fatiha II, koji je sa njegovom vojskom došao u Bosnu i donio islam,
kada su brojne bogumilske porodice jednostavno prigrlile novu vjeru posebno u
ovom dijelu Skopaljske doline. Po narodnom predanju, koje je toliko živo da se
gotovo uopće ne ostavlja razloga za sumnju u njegovu vjerodostojnost, odnosno
istinitost samog čina. Ajvaz-dedo je iz današnjeg Prusca (Akhisar) odlazio
četrdeset dana na nekoliko kilometara udaljenu planinu i tu, na jednoj stijeni,
poslije klanjanja sabaha molio se Allahu džellešanahu da omogući da voda iz
obližnjeg vrela dođe do Prusca, kako se njegovi stanovnici ne bi patili žedni. A prepreka toj vodi bila je baš ta ogromna stijena koju
ljudi u to doba nisu mogli ničim prokopati ili razdvojiti za prolaz.
Četrdesetog dana, kada je poslije dove usnio, sanjao je dva ovna koji su se rogovima
sudarili i od toga se probudio .
A kada je
pogledao oko sebe imao je šta
vidjeti : ogromna stijena na kojoj je klanjao i
molbe Allahu upućivao
bila je raspolućena i razdvojena, kao nekom čudesnom pilom prepolovljena, tako
da je voda mogla kroz taj otvor nesmetano poteći. Iako se o Ajvaz-dedi ne zna
ništa drugo, a od
materijalnih podataka postoji samo njegovo turbe, narod ovog kraja, ali i iz
cijele Bosne i Hercegovine, prihvatio je ovu predaju kao istinu i kao simbol
dobrog djela, ali i kao snagu vjere od koje i stijena puca i kroz nekoliko
vjekova.
Pohod ka
Ajvatovici tradicionalno se održava svake godine sedmog ponedjeljka po Jurjevu
(Hidirlezu). Prije dvije godine, 2010.održana je 500-ta Ajvatovica po redu što
najbolje potvrđuje dugu tradiciju hodočašća u Bosni.Prema
pričanju Vezirke Sprečić, iz Tuzle, rođ.Alajbegović, iz Bugojna, postojala je i
„ženska“ Ajvatovica. Naime, bio je običaj da žene, narednog ponedjeljka po
održanoj redovnoj dovi, kojoj su prisustvovali samo muškarci, posjećuju
Ajvaz-dedinu stijenu, gdje su učile Kur'an, poklanjale hatme i jasine za dušu
Ajvaz-dedinu i ibadet činile, bez prisustva muškaraca.
Ajvatovica i Ajvaz – dedo po kojem je i dobila ime
našli su zasluženo mjesto u bošnjačkoj prozi i poeziji. Brigu Ajvaz – dede
za opće stanje njegovih sugrađana i želju da im olakša život i dovede vodu u
grad Prusac narodni genij je oslikao neobičnom legendom koja se stoljećima
prenosila sa oca na sina do današnjih dana. Husein Čepalo, vjerni čuvar narodne
tradicije Prusca, piše: „
Ajvatovačka
stijena udaljena je od Prusca 6
km . Nalazi se u prelijepom planinskom ambijentu ispod
planine Šuljaga. Duga je 74, a široka 30 m . U drugoj polovini XV vijeka stanovnici
Prusca snadbijevali su se vodom iz bunara i iz rijeke koja protiče ispod grada.
To je mještanima stvaralo velike poteškoće, posebno za vrijeme ljeta kada
bunari presuše. Želeći da olakša svojim sugrađanima, Ajvaz-dedo je tražio
pogodan izvor iznad Prusca kako bi doveo vodu. Pronašao je dobar i jak
izvor ispod planine Šuljage. Međutim, između vrela i Prusca ispriječila se
ogromna stijena. Prema predanju to nije pokolebalo Ajvaz-dedu, već je
on, uzdajući se u Allahovu svemoć, 40 jutara klanjao sabah
na stijeni moleći Allaha da je rastavi. Četrdeseto jutro kada je klanjao
sabah-namaz, počeo je slaviti Allaha, dž.š., i učeći zaspao. U snu je vidio
kako su se dva bijela ovna sudarila i stijena se raspukla. Kada se probudio
vidio je da se stijena stvarno rastavila. Kroz klanac koji je tom prilikom
nastao on je drvenim tomrucima proveo vodovod u Prusac.
I
drugi segment djelovanja Ajvaz – dede vezan za njegov uporni angažman
na polji islamizacije lokalnog stanovništva nije ostao nezapamćen u
narodu. Muvekit u svojoj povijesti Bosne bilježi: „
Poslije
osvojenja Bosne, u Bosnu je došla jedna osoba pohvalnih svojstava iz
krajeva Anadolije, po imenu Uvejz-dede. Tom prilikom naselio se u kasabu
Prusac, koja se ubrajala među veće kasabe. Godinama je ulagao veliki trud u
vjerskom prosvjećivanju stanovništva spomenute kasabe i širenju islamskog
obrazovanja, i tako bio uzrokom prelaska na islam stanovnika toga kraja. Sve
kršćansko stanovništvo sela Vesela, u spomenutom kadiluku, primilo je
islam zahvaljujući poticajnom djelovanju spomenutog učenjaka. I njihov
svećenik po imenu Panča učio je pred navedenim i u jednoj godini uspio
naučiti napamet časni Kur'an, pa su ga tamo postavili za muallima umektebu. On
je Boga molio da njegovi potomci, s oca na sina, budu muslimani. Zaslugom
spomenutog učenjaka, muslimansko stanovništvo navedene kasabe prilično se
uvećalo, a i dalje se širi.
Prozne
zabilješke o Ajvaz – dedi završit ćemo pričom o njegovom vodovodu od drvenih
tomruka. Bosanski namjesnik Miralem – paša je početkom 1875. godine obnovio
vodovod Ajvatovicu u gradu Pruscu. Bilo je 3560 tomrka koji su iznosili po
7 pedljeva, a svakih 10 tomruka bilo je povezano u jedno uže.
Godine
1828. Ajvaz – dedino turbe i vodovod obnovio je Ibrahim-beg Firdus iz Hlivna.
Naime, Ibrahim – beg, koji nije imao muškog evlada, ugostio je jedne prilike
nekog šejha. Kada se šejhu pojadio da nema muške djece, premda ima dvije žene,
šejh mu je savjetovao da obnovi Ajvaz - dedino turbe i njegov vodovod. Dok je
beg opravljao turbe i vodovod jedna žena mu se obliznila, bedevija oždrijebila
i krava otelila. Sve muškim porođajem.
Predaje o
Ajvaz dedi
Ajvaz-dede je živio u Pruscu u
središnjoj Bosni bez ikakva imetka, no kao vrlo skroman i pobožan čovjek. Kako
nije imao ni kuće ni kućišta, uze ga u svoj konak
hadži-Nazif Ćišija, jedan od uglednika toga mjesta.Hajvaz-deda je tu provodio život u pobožnosti. Pored davanja savjeta onima koji
su mu se obraćali, usput jei liječio ljude. Sve je to on uradio za Božji hator! Kad
bi mu ponestalo trava od kojih je pravio mehleme i šerbete, on bi se
sam uputio u šumu, poveo bi mazge h. Nazifove da u šumi nasiječe drva i da ih dotjera kući.
Hadži- Nazif to od njega nije tražio, ali je on htio i s te strane da bude
koristan. Međutim, h. Nazif se uputio na hadž. Pri polasku je naredio ženi i
ukućanima da paze na Ajvaz-dedu. Oni su ga i pazili. Jednog jutra hadžinici se
javi Ajvaz-deda sa zahtjevom da mu ispeče halvu da je ponese u šumu. Hadžinicu
to ugodno iznenadi, jer tako što deda nikad nije zahtjevao. Ona se dade na
posao. Pazila je da joj tirit ne zagori i kad je halva bila gotova, stavi je u
savatli sahan s poklopcem i pospe je još i sitnim šećerom da bude
primamljivija. Zamota sahan u čistu bošču i predade je Hajvaz-dedi. Uveče obje
mazge natovarene do ušiju suhim drvima vratiše se kući, ali Hajvaz-dede s njima
nije bilo. Domaćica se jako zabrinula. Cijelu noć nije imala mira i spokoja!
Zato, u zoru uputi starijeg sina s dvojicom momaka u šumu da potraže
Hajvaz-dedu. Oni se oko podne vratiše kući s kara-haberom, da su ga mrtvog kod
nekog izvora u šumi našli. Vijest uzbudi Prusac. Ljudi jatimice pođoše u šumu
da vide šta se to s Hajvaz-dedom dogodilo! Nađoše ga kod izvora koji iz
pećinske pukotine izviraše. Kako kod njega ne nađoše sude u kojima je halvu
odnio, pomisliše da je opljačkan i, vjerovatno, i ubijen. Tijelo temeljito
pretražiše ne bi li otiske od udaraca našli. Ali, ne nađoše ništa sumnjivo. Po
nahođenju ondašnje pruščanske uleme, trebalo ga je, kao šehita, zakopati ondje
mu je tijelo nađeno, što uz uobičajene obrede i učiniše. To se zbilo na dan Arefata, na dan kada hodočasnici iz svih krajeva islamskog svijeta to sveto mjesto kraj Meke o Kurban-bajramu
posjećuju. Ali kada se hadži- Nazif četrdeset dana iza smrti
Hajvaz- dedine s dalekog puta vratio kući, u njegovim se seharama nađoše i sudi izgubljeni prilikom smrti Hajvaz-dedine. Hadži-Nazif je tvrdio da mu je te
sude napunjene halvom na Arefatu uručio
Hajvaz-dedo, rekavši: - Na domu su svi zdravo, a ovo ti je dar od njih!
Iščeznuo je među hadžije i ja ga više nijesam vidio! (obznanjen)
keramet Hajvaz-dedin. Pruščani su mu podigli i turbe i tekiju koje,uodređeno
vrijeme, posjećuje svijet iz cijele Bosne.
Nema komentara:
Objavi komentar