"Narodne nošnje u Bosni i Hercegovini", nastale u izdanju
Zemaljskog Muzeja Bosne i Hercegovine 1963. godine. To je neprocjenjiva pomoć
za sve one koji se, kako u domovini tako i u mnogim zemljama svijeta, bave proučavanjem
narodne tradicije i kulture Bosne i Hercegovine.
Ova
publikacija je bila prva takve vrste, štampana je u samo 1000 primjeraka i u
njoj je 1963.
godine
predstavljen samo jedan dio velikog bogatstva narodnih nošnji Bosne i
Hercegovine koje je Zemaljski Muzej Bosne i Hercegovine tokom svojih
dotadašnjih 75 godina djelovanja sakupio i sačuvao.
U
knjizi se pored crteža nalaze i krojevi osnovnih tipova bosanskohercegovačkih
nošnji: seoskih ( srednjobosanskih, dinarskih, posavskih ) i gradskih nošnji.
Ukoliko
želiš vidjeti neke od narodnih nošnji klikni mišom na male sličice na desnoj
strani. Ako želiš da saznaš nešto više o porijeklu, razvoju, materijalima i
osnovnim tipovima narodnih nošnji, zadrži se još malo na ovoj stranici i
pročitaj donji tekst.
NARODNE NOŠNJE BOSNE I HERCEGOVINE
teritoriji Bosne i Hercegovine nailazimo na veliki
broj različitih nošnji. Sve ove nošnje formirale su se kroz dugi niz godina i
nose u sebi elemente ili pak samo tragove elemenata mnogih kulturnih utjecaja,
koji su uticali na razvoj ne samo nošnji nego i općenito na istorijska i
društvena zbivanja. Zbog toga u našim nošnjama nalazimo tragove balkanske,
mediteranske i orijentalne kulture. Ovi kulturni utjecaji su ostavili svoj
pečat na narodne nošnje i nesumnjivo doprinijeli njihovoj
diferencijaciji.Istražiti kako su izgledali ljudi u narodnim nošnjama je bilo
moguće prije svega sa materijalnim arheološkim ostacima u vidu tkanica,
odjevnih predmeta i nakita.
U starim ilirskim grobnicama na Glasincu otkriveni
su u nekim grobovima ukrasi od pucadi poređanih tako da pokrivaju cijela prsa,
isto kao što je slučaj sa tokama. Na ovom nalazištu pronađeni su i okamenjeni
ostaci tkanina, omotane oko jednog noža. Jasno se vidi struktura tkanja u
"četiri nita" i u vidu riblje kosti ; iste takve nailazimo na
šalvarama muškarca u dinarskim i srednjobosanskim nošnjama.Takvi arheološki
ostaci iz srednjeg stoljeća sačuvani su samo fragmentarno, npr.: ženska kapa u
Biloj kod Travnika, razni oblici prstenja, minđuša, a značaj im je pojačan
činjenicom da su upotrebljavani i kasnije u 19. stoljeću.Većina nošnje vlastele
u srednjem stoljeću je bila izrađena od skupocjenih tkanina uvezenih sa strane.
Iz arhivskih dokumenata srednjeg stoljeća, uglavnom iz dubrovačkih arhivskih
spisa, spominju se npr. haljine ad modum bosnensem, zatim pojas zvan centura
larga bosignana, kao dijelovi nošnje bosanske vlastele.
Iz 16.stoljeća datira i jedan šturi podatak koji se
može pročitati u knjizi putopisca Benedikt Kuripešić "Putopis kroz Bosnu,
Srbiju, Bugarsku i Rumeliju 1530"- izdanje Sarajevo 1950., str. 23. Tu
stoji da se hrišćani obiju vjerozakona odijevaju isto kao i Turci, a razlikuju
se samo po tome što ne briju glave kao Turci.
Daleko iscrpniji je bio čuveni Evlija Čelebija koji
je ostavio podatke o nošnji iz 17. stoljeća i to uglavnom o sarajevskoj
muslimanskoj-gradskoj nošnji.Sarajevo je bilo jak trgovački centar,
najznačajniji u Bosni i Hercegovini i jedan od jačih na Balkanu. Karavane
svakovrsne robe su pristizale i sa istoka i sa zapada da bi zadovoljile potrebe
šarolikog sastava gradskog stanovništva. Društvene i političke prilike toga
vremena uticale su na promjene u nošnji kroz razne propise u 18.vijeku. Godine
1794. Hašamudin paša izdao je poseban propis kojim je za bosansku raju bila
propisana boja i vrsta odjeće.
Kako bosanci katolici i pravoslavci, tako su i jevreji bili potčinjeni ovim
propisima i pokazivali veliku sklonost da se oblače kao i vladajuća klasa. Zbog
toga su ponekad morali da plaćaju globe. Crvena čoha je npr. bila dozvoljena
samo feudalnoj vladajućoj klasi. Pravila su vrijedila i za obuću. Npr.
jevrejske žene su se nosile veoma slično muslimanskim, ali im je bilo
zabranjeno nositi žute i crvene čižme. Nemuslimani, muskarci kao i žene, su
morali nositi obuču crne boje. To je naravno najteže padalo ženema, njihova
sklonost ka obući, posebno kod jevrejskih žena je po nekoliko puta godišnje
zauzimala mjesto u računu jevrejske vjerske zajednice.
Period 19.stoljeća obiluje većim brojem podataka
nego ranije. To su uglavnom putopisi koji ponekad ostavljaju i detaljan opis
pojedinih nošnji. Među njima su skoro uvijek zabilježeni opisi gradskih nošnji
, ali ima i opisa seoskih nošnji: putopisi Ivana fra Jukića, Ivana
Kukuljevića-Sakcinskog i Matije Mažuranića. Bilo je to vrijeme tadašnje
"globalizacije" i modernizacije bosanskog društva, vrijeme kada su
neke tradicije, pa tako i narodne nošnje, isčežavale ili gubile na snazi, dok
su neke nastajale zbog boljih komunikacija, industrijskih otkrića s kraja tog
stoljeća, i dolaska Austro-Ugarske 1878. godine.
Materijali
Do kraja 19. stoljeća narodna nošnja seoskog
stanovništva je bila najvećim dijelom domaće proizvodnje. Izrađivale su je žene
na selu, a neke dijelove su radile seoske i gradske zanatlije. Materijali za
nosnju su izrađivani od vune, lana, konoplje i kože. Od lana i konoplje
tkalo se platno za osnovne dijelove: košulju, gaće, kao i ženske marame za
pokrivanje glave. Čisti lan se koristio za praznične dijelove nošnje, dok se
miješao sa konopljom za svakidašnje dijelove. Pamuk koji je bio u velikoj
upotrebi u gradskoj nošnji se počeo upotrebljavati na selu krajem 19.stoljeća i
to najprije u srednjoj i istočnoj Bosni, Posavini i Hercegovini.
Vuna je imala najveću
primjenu u izradi nošnje. Od nje se izrađivalo sukno, nevaljano i valjano, za
sve gornje haljetke, kako ljetnje, tako i zimske. Osim toga i za čarape,
pregače, tkanice i torbe. Boje su bile bijela, crna i tamnoplava i takvo
valjano sukno se upotrebljavalo kod svih etničkih grupa.
Koža se upotrebljavala najčešće u sirovom stanju,
neprerađena, samo osušena.Od nje je izrađivana obuća, tj. opanci koji su se
nazivali putravci, oputnjaci, fašnjaci. Oputa kojom su se pleli ovi opanci bila
je od tanje ovčije ili kozje kože.Pored ovakvih oputara pravili su se i posebni
opanci od "učinjane" kože, a nosili su ih imućniji mladi ljudi krajem
19. stoljeća, sve dok se cipele nisu pojavile u narodnoj nosnji. Ova pojava se
veže ustvari za uticaj Austro-Ugarske. Od toga su koristi imali oni
siromasniji, koji su počeli da nose opanke od "učinjane" kože, koji
su bili jeftiniji od cipela.
Opanci od "učinjane" kože su se izrađivali najviše u Sarajevu, Visokom,
Travniku, Jajcu, Banjaluci, Bugojnu, Tuzli, Brčkom, Bijeljini. Sarajevski
opanci, tzv. sarajski, kao i visočki su imali svoj poseban stil i razlikovali
se od travničkih "šabara" i brčanskih "bijelih opanaka".
Pored materijala domaće proizvodnje u narodnim
nošnjama na našoj teritoriji nalazimo krajem 19.vijeka u manjoj mjeri i
materijale manufakturne i fabričke proizvodnje. Tkanine manufakturne
proizvodnje uvozile su se još u srednjem stoljeću u Bosnu i sa Istoka i sa
Zapada. Dolazile su najčešće posredstvom dubrovačkih trgovaca. Od ovih
materijala najviše su se upotrebljavali somot i crvena čoha. Ovi materijali su
se krajem 19. stoljeća upotrebljavali najviše kod imućnijeg seoskog
stanovništva.
U Hercegovini, zapadnoj i srednjoj Bosni, poznate su bile ječerme od crvene
čohe kod muškaraca, u zapadnoj Hercegovini imućnije djevojke nosile su
"sadake" od crvene čohe, i to praznikom, za razliku od crnih suknenih
zubuna koji su bili u redovnoj upotrebi; ženski "svitni zubuni" u
istočnoj Hercegovini izrađivani su od svjetlozelene čohe, dok su raskošne muške
dolame bile od zelene ili crvene čohe. Poslije dolaska Turske u naše krajeve,
taj novi kulturni inventar se ispoljio u upotrebi novih materijala. Primjena
ovih materijala se veže prvenstveno za nošnju građanskog i feudalnog staleža, a
kasnije se raširila i na seosko prvenstveno bošnjačko stanovništvo.
Najrasprostranjeniji materijal u seoskim nosnjama nekih krajeva krajem 19.
stoljeća, jesu "aladža" i "šamaladža"- pamučna ili svilena
prugasto tkana materija, tamnocrvene ili tamnoplave i bijele boje. Od nje su
najvise izrađivane ženske ječerme i kratke ili duge anterije. Ječerme i aladže
ušle su u upotrebu i kod srpskog i kod hrvatskog stanovnistva srednje Bosne.
Pored aladže i šamaladže, veliku upotrebu imao je i "atlas", jedna
vrsta svilenog satena. Od njega su se u gradu izrađivale ženske libade, salte,
anterije, ječerme, a nailazimo ga i na selu, mahom u muslimanskim ženskim
nosnjama.
Uticaj Austro-ugarske imperije i njena aneksija BiH iz 1878. je ostavila i
traga na narodne nošnje, prvenstveno na primjenu materijala. Sve više se
upotrebljavaju fabrički materijali. Pored pamučnog platna, na selu se najviše
upotrebljava crni saten "glot" i to za ženske suknje i dimije kod
srpskog i hrvatskog stanovništva srednje Bosne, istočne Bosne, Posavine i
Hercegovine. U zapadnoj Bosni suknje od ovog materijala počele su se nositi tek
pred drugi svjetski rat. Sa novim materijalama koji su ulazili u upotrebu,
dolazili su i novi krojevi, a s njima i nova terminologija. Većina tih termina
je orijentalnog porijekla; ječerma, fermen, džemadan, koparan, bošča, fes,
zubun itd.
Tipovi narodnih nošnji
Posmatrajući sve narodne nosnje na teritoriji BiH
može se prije svega uočiti razlika u načinu odjevanja između gradskog i seoskog
stanovnistva koja je prvenstveno nastajala zbog različite ekonomske moći tih
socijalnih grupa. Nosnja u gradovima je bila ujednačena na čitavoj teritoriji
BiH, a pojedine varijante između nacionalnih grupa u okviru gradskih nošnji
nisu bitnije uticale na njen osnovni stil.
Seoske nošnje
Seoske nošnje se mnogo više međusobno razlikuju.
Postoje bitne razlike u načinu odijevanja između pojedinih širokih geografskih
oblasti, tako da se izdvajaju tri geografske cjeline: zapadna Bosna sa
Hercegovinom, srednja i istočna Bosna i Posavina. Tako se došlo do podjele
narodnih nošnji seoskog stanovnistva na tri glavne grupe, ili tri tipa seoskih
narodnih nošnji: dinarske nošnje (nošnje zapadne Bosne i Hercegovine),
srednjobosanske nošnje uključujući i Istočnu Bosnu i treći tip posavske nosnje.
Mnogobrojne varijante nošnji različitih etničkih skupina ispoljavale su se u
manjim detaljima pojedinih odjevnih predmeta, u njihovoj boji
ili načinu nošenja, ali su u osnovi zadržale osnovne karakteristike tipa kojem
pripadaju.
Prva grupa Dinarske nošnje
Dinarske nošnje imaju najveći obim prostiranja.
Obuhvataju prostor zapadne Bosne, tj. predjele u sklopu dinarskog planinskog
masiva, zalazeći dublje na istok u Bosnu sve do oblasti Imljana, Banjalučke
Vrhovine, pa preko Travnika do Rame. Na sjever granica ide sjevernim padinama
Grmeča, pa preko Banjaluke do Prnjavora. Na jugu se granica gubi i produžava u
samu Hercegovinu, zahvatajući pored nje, i dio Bosne oko Foče i Čajniča, sve do
rijeke Lima. (Podatak je iz knjige Bratić Tomo: Narodna nošnja u Hercegovini,
GZM, Sarajevo, 1906.godine).
U ovoj široko rasprostranjenoj oblasti nailazimo na veći broj varijanti u
nosnjama kod srpskih i hrvatskih etničkih grupa, dok su muslimanske bosnjačke
nosnje veoma ujednačene. Od srpskih i hrvatskih nosnji mogu se nabrojati:
imljanska, zmijanjska, Banjalučke Vrhovine, prnjavorska, debeljačka, janjska,
sasinska, kupreska, livanjska, glamočka, grahovska, podgrmečka, bihaćka,
ramska. U Hercegovini se odvajaju dvije varijante "umska" i brdska.
"Umska" nošnja zahvata uglavnom zapadni i srednji dio Hercegovine,
uključujući tu i okolinu Mostara, Konjica, Stoca, Ljubinja i Ljubuskog, dok se
brdska prostire u istočnim dijelovima, zahvatajući i pomenute dijelove Bosne
oko Foče i Čajniča.
Glavne karakteristike dinarskih nošnji su: lanena duga košulja, izjedna
krojena, sa umetnutim pravim klinima ispod ruke, vezena na skutima pozadi, na
rukavima i prsima. Vez je izveden uvijek vunom u četiri boje kod srpskih i
mahom u dvije boje kod hrvatskih nosnji. Motivi su geometrijski. Muslimanske
košulje u dinarskoj oblasti nisu imale veza. Gaće su bile obavezni dio ženske
nošnje samo kod hrvatske i bošnjačke grupe. Nasuprot njima gaće su se u srpskim
ženskim nosnjama upotrebljavale samo prilikom vjenčanja, smrti i zborova.
Od gornjih vunenih haljetaka najvažniji su: zubun,
haljina i pregača. Zubun je od valjanog sukna, kod djevojaka pretežno bijele, a
kod udatih žena crne ili tamnoplave bijele boje. Hrvatski zubuni su imali mnogo
manje veza nego srpski. Zimska duga haljina je od bijelog sukna za djevojke i
od crnog ili tamnoplavog za udate žene( mrčine ili modrine). Ta haljina je duga
do gležanja, otvorena sprijeda, sa umetnutim kosim "klinom" ispod
ruke i dugim uskim rukavima. Kod bošnjaka dinarske oblasti ove haljine nisu
uobičajene( izuzetak jedino grupa oko Čapljine i u Podveležju).
Pregače su tkane od vune u boji i izrađivane su u
dvije tehnike: ćilimskoj ili "iveranjem" i "nizanjem" ili
"prebiranjem". Neke srpske i hrvatske nosnje su imale i dvije
pregače; prednju i zadnju, npr. takve pregače se nalaze u zmijanjskoj,
prnjavorskoj, debeljačkoj i sasinskoj nosnji. Muslimansko stanovništvo nema u
ženskoj nošnji uopšte pregaču kao odjevni predmet, ni u dinarskoj oblasti ni u
drugim krajevima Bosne i Hercegovine.
Čarape u svim ženskim dinarskim nošnjama su od
vune, duge do koljena, pletene u dvije tehnike: na pet igala i jednom iglom.,
tj. na poplet. Obe tehnike su karakteristične za cijelu BiH. Boje su crna i
crvena, najčesće sa rombičnim motivima u zapadnoj Bosni, i bijela i crna u
Hercegovini.
KAPE
Nošnju na glavi čini crvena kapica, plića ili
dublja, pokićena novčićima kod djevojaka. Udate žene preko kape prebacuju
četvrtastu bijelu maramu, zvanu "krpa" na cijelom dinarskom području.
Djevojačke kape, pokićene starim novčićima ražličite su kod svake etničke grupe.
Mušku dinarsku nošnju karakterišu: košulja od lana,
istoga kroja kao i ženska, samo duga do koljena i vezena bijelim koncem. Kod
muslimanskog stanovništva nisu vezene.
Gaće su uskih nogavica u srpskim nošnjama, a u
hrvatskim i muslimanskim širih nogavica i većeg tura.
Od gornjih odjevnih predmeta razlikujemo: zubun,
kožun i haljina. Zubun je kratak do struka, nema mnogo veza, a kožuni, od ovčje
kože sa runom, bez rukava, su u upotrebi samo kod srpskog stanovnistva zapadne
Bosne.
Muška haljina ili gunj najčesće je od crnog sukna,
duga do pojasa, sprijeda otvorena i ukrašena crvenim gajtanima kod srpskog i
hrvatskog stanovnistva, a kod muslimanskog i zelenim.
Ječerma od čohe sa tokama od srebrnih pucadi nosila
se praznikom kod svih etničkih grupa na čitavom dinarskom području.
Preko gaća nosile su čaksire ili šalvare. U srpskim
nošnjama zapadne Bosne šalvare su imale duge uske nogavice, potkićene resama po
dnu. Čakšire su bile od bijelog, crnog ili tamnoplavog sukna, uskih nogavica,
malog tura, ukrašene vezom od crvenog gajtana u srpskim i hrvatskim nošnjama a
kod muslimanskih i zelenim gajtanom.
Čarape u dinarskim muškim nošnjama su duge do
koljena, uvijek su razrezane sa strane i skopčavaju se kukicama. Boje su im
iste kao i u ženskih čarapa. Oko pasa je crveni vuneni pojas, kod bošnjaka
zeleni, ili pak tkanica crne ili višnjeve boje.
Muška nošnja dinarske oblasti je na glavi
ujednačenija nego ženska. Osnovu čini crvena kapa, a preko nje crveni vuneni
šal omotan oko glave. Kod srpskog stanovništva u zapadnoj Bosni kape su plitke,
ukrašene crnim vezom i nose se većinom bez crvenog šala okolo. Hrvatsko i
bošnjačko stanovništvo ima dublje kape, tamnije crvene boje. Ispod ove kape
muškarci obavezno nose bijelu kapu od valjane vune ili pletenu od pamuka. To je
poznato pod imenom "ćulah" ili "bjelkapa". U Hercegovini je
poslije ustanka 1875. Godine ušla u upotrebu crnogorska plitka kapa, zvana
"zavrata", optočena crnim satenom. U svim muškim dinarskim narodnim
nošnjama su u upotrebi kožni široki pojas, zvan bensilah, a takođe i kožna torba.
Sve gore navedene karakteristike u dinarskim
nošnjama s kraja 19. stoljeća se u daljem razvoju na početku 20 .stoljeća
postepeno gube. Ovaj proces je uzrokovan prvenstveno upotrebom novih fabričkih
materijala i novih krojeva, sto je osnova u određivanju jedne nošnje. Tako npr.
u periodu između dva svjetska rata nestaje potpuno veza na ženskim i muškim
košuljama, dužina im se skraćuje, a rukavi skupljaju. Kod žena ulaze u
upotrebu"carze", tj. gornje vunene haljine sa nabranom suknjom,
primljene od susjednog stanovništva Dalmacije i Like. Ove "carze" su
se vremenom počinju izrađivati od crnog satena- "glota", a zatim se
skraćuju u običnu crnu nabranu suknju. Ovaj proces je naročito ubrzava poslije
drugog svjetskog rata i to kod hrvatskog i srpskog stanovnistva dinarske
oblasti.
U bošnjačkim ženskim nošnjama je u tom periodu
pojačan uticaj gradskih nošnji. Sve vise se upotrebljavaju dimije, bluze od
kupovne "basme", kao i jemenija sa štampanim ukrasnim motivima na
glavi. U mnoga sela bliže gradskim naseljima ulazi u upotrebu i zar.
Sto se tiče muških nošnji dinarske oblasti i ovdje
nailazimo na promjene koje se naročito uočavaju poslije drugog svjetskog rata u
elementima sve većeg prodiranja i utjecaja gradskog načina oblačenja.
Druga grupa srednjobosanske nošnje
Zahvataju predjele u dolini rijeke Bosne, od njenog
izvora kod Sarajeva, pa sve do Maglaja, odnosno do planine Ozrena, protežući se
na istok preko Ozrena i ogranaka planine Majevice do rijeke Drine, koja čini
istočnu granicu; na zapadnoj strani, lijevo od rijeke Bosne, ove se nošnje
pružaju dolinom Lašve do Travnika, zahvatajući cijeli prostor izmedju Lašve i
rijeke Vrbasa, odnosno predjele oko Bugojna, Vakufa Gornjeg i Donjeg, a zatim
dalje prema Fojnici i dolinom Lepenice sve do granice prema Hercegovini,
odnosno do Ivan planine. Južno od Sarajeva ove se nošnje protezu na planine
Bjelašnicu, Treskavicu i Jahorinu i izbijaju na Drinu kod Goražda. I u ovoj
širokoj oblasti nailazimo na brojne varijante srpskih i hrvatskih nošnji, dok
su nasuprot njima bošnjačke- muslimanske ujednačene, kao i u dinarskim nošnjama.
Ženske nošnje srednjobosanskog tipa imaju i neke
posebne karakteristike. Tu na prvom mjestu dolaze košulje od
"uzvodnog" pamučnog ili mješanog "beza", duge do gležanja,
sa nabranim klinima ispod ruke, koji se čine vrlo širokim. Zubun, kao
najvažniji gornji haljetak, ovdje nije ujednačen kao u dinarskim nošnjama. Neke
nošnje nemaju zubune, već kratke gunjiće ili čerme. Pregača u srednjobosanskim
nošnjama, takođe nije bila svuda uobičajen haljetak. U nošnjama oko Žepča,
Tuzle, Vareša, Kiseljaka, Fojnice i Kreševa pregače se nisu nosile.
U nošnji na glavi kod djevojaka su karakteristični
crveni fesići, a kod žena razni oblici kotura ispleteni od pruća, preko kojih
dolazi četvrtasta marama, bijela, bez veza.
Muške nošnje su u ovoj grupi ujednačenije nego
ženske. Košulje su takođe od "uzvodnog" platna, bez veza, sa veoma
širokim rukavima, naročito u sarajevskoj nošnji. I kod muških i kod ženskih
košulja karakteristične su "kerice" od konca po rubu rukava. Za
cijelu grupu nošnji i u istočnoj i u srednjoj Bosni karakteristični su kod
muškaraca na glavi fesovi i oko njega crveni vuneni šalovi kod srpskog i
hrvatskog stanovništva, a bijeli šarani peškiri kod bošnjačkog. Fesovi kod
hrvatskog stanovništva su sasvim tamne boje, gotovo crni, kod srpskog nešto
svjetlije boje, a kod bošnjaka otvorenocrveni. Kod njih nailazimo i na crvene i
zelene šalove omotane oko glave, čak i žute, kao u zeničkoj Vrhovini. Na nogama
su karakteristični tozluci crvene i tamno plave boje.
Imućniji ljudi nose dijelove odjeće od crne čohe,
vezene crnim gajtanima. To su ferman, džemadan, ječerma i koparan, a takođe i
čaksire, jako nabrane u struku pozadi. Sve ove elemente naročito su prihvatili
bošnjaci srednje i istočne Bosne. Kožni pojas "bensilah" je
karakterističan za sve srednjobosanske nošnje, i nalazi se kod svih etničkih
grupa.
Treća grupa Posavske narodne nošnje
Rasprostranjene su u pojasu duž desne obale rijeke
Save, kao i donjem toku rijeke Une. U unutrašnjosti Bosne ove nošnje produžuju
se, negdje manje, negdje više, do ogranaka visokih planina. Tu spadaju nošnje
iz oblasti Knežepolja, Timara, Lijevča polja, Dervente, pa na jug do ogranaka
planine Borje, zahvatajući okolinu Teslića, Tešnja i Doboja. Na desnoj strani
Bosne tu spadaju nošnje iz okoline Modriče, Bosanskog Šamca, Brčkog, Gradačca,
pa sve do Semberije, obuhvatajući i nju. I ovdje važi isto kao kod gornje dvije
navedene grupe- hrvatske i srpske nošnje imaju mnogo varijanti dok su
bošnjačke- muslimanske ujednačene.
Za ženske hrvatske i srpske nošnje važi da su svoje posebne karakteristike
ispoljavale prvenstveno u košuljama od miješanog ili pamučnog platna tkanog na
"uzvod", rezane u struku i bogato nabrane oko vrata i u pasu pozadi.
Košulja je utkana vezom duž skuta pozadi i na rukavima, od crnog i crvenog
pamuka, u vegetabilnim motivima. U derventskoj nošnji košulje se boje u plavilu
za rublje, ili u zelenoj galici, te imaju plavičastu ili zelenkastu boju.
Tip posavskih košulja je raširen i na području
Posavine u Hrvatskoj, Vojvodini, sjevernoj Srbiji, Rumuniji, Poljskoj i
Ukrajini. Po svom kroju košulja najviše odgovara onoj koju su nosili stari
slovenski narodi. Za nju je zadržan i stari slovenski naziv "rubina"
u svim našim posavskim krajevima u Bosni.
Košulje muslimanskih žena na ovim prostorima nisu
se mnogo razlikovale od onih u srednjobosanskim nošnjama. Gaće u ženskim
posavskim nošnjama bile su obavezni svakidašnji odjevni elemenat samo kod
muslimanskog stanovništva, dok su se kod srpskog i hrvatskog stanovništva
nosile samo u izuzetnim slučajevima ( isto kao kod dinarskih nošnji). Kroj im
je bio kao i u ostalim krajevima Bosne.
Zubun kao gornji sukneni haljetak, dug do koljena,
od crnog valjanog sukna, nailazimo samo na lijevoj strani rijeke Bosne, u
nošnjama oko Dervente, Bosanskog Broda, Tešnja, Teslića. U Lijevču polju i
Timaru, zubun je malen, od tamnoplavog sukna, sa svim karakteristikama
dinarskog zubuna. Na desnoj obali rijeke Bosne u posavskim nosnjama umjesto
zubuna nosi se kratka "čerma" ili "ljetak" od crnog
valjanog ili "bugarskog" sukna, ukrašena vezom od crvenih, crnih i
srmenih gajtana. U selima bliže obali Save nosi se kratak "kozušak"od
bojene kože, ukrašen aplikacijama od raznobojne kože u vegetabilnim motivima. U
upotrebi je samo u hrvatskim nošnjama. Pregače posavskih žena imaju posebnu
specifičnost. Za razliku od dinarskih, ove su tkane u "četiri nita",
dijagonalno, sa kvadratnim šarama, potkićene dugim resama od vune. Po veličini
su veće i od dinarskih, tako da se jedan kraj zadjene za pojas.
Osnovna obuća i ovde bili su oputni opanci, ali su
pored njih nošeni i opanci od "učinjane" kože, najviše tzv.
"crveni" i "bijeli". Čarape su duge, od raznobojne vune,
pletene većinom na pet igala, sa cvjetnim motivima. Nošnja na glavi u ženskim
posavskim nošnjama ima svoje posebne karakteristike. Kod djevojaka nju čini
tzv. "krpica", uski komad fino otkanog pamučnog platna, sa utkanim
motivima, rađenim tehnikom, "na dasku". Na jednom kraju krpice
prišivena je vrlo velika svilena kićanka, koja pada na čelo kad se krpica stavi
na glavu. Ostali dio krpice pada pozadi, niz leđa.U hrvatskim nošnjama oko
Brčkog, te u srpskim u Semberiji, djevojke su nosile dublje crvene fesiće
ukrašene cvijećem ili gustim resama od crne svile, koje su padale oko kape.
U muškim posavskim nošnjama glavnu karakteristiku
čine košulja i gaće. Košulja je široka kao i ženska, nabrana pozadi u struku,a
negdje i oko vrata (kod Dervente), u pojasu pozadi rezana i bogato nabrana, a
duga do koljena. Ukrašava se kao i ženska, samo na rukavima i u manjoj mjeri.
Gaće su dugih nogavica, širokih samo uz Savu, i nešto užih južnije prema
planinskim oblastima; imaju mali tur, a izrađuju se od istog platna kao i
košulja i ukrašavaju čipkom po rubu.
GRADSKE NOŠNJE
U gradskim
nošnjama bez obzira na nacionalnu pripadnost se krajem 19.stoljeća zapaža jak
orijentalni utjecaj, kako u krojevima tako i u izboru materijala. Materijali su
mahom uvezeni sa istoka, a takođe i sa Zapada, mahom iz Venecije. Najviše su
upotrebljavani čoha, somot, aladža, šamaladža, atlas, kao i razne vrste svile i
brokata, a zatim i pamučni i svileni "bez", tj. platno.
O građanskoj nošnji kod nas najviše nam je sačuvano
podataka iz 19.stoljeća, u djelima raznih putopisaca koji su prolazili kroz
Bosnu. Pored ovog izvora svako od nas može da dobije predstavu o tim nosnjama
ako naprimjer pročita tekstove starih epskih pjesama, balada, romansi iz tog
doba ili pak sevdalinki. U takvim pjesmama je moguće pročitati o različitim
elementima nošnji tog doba, njihovom imenu, funkciji i materijalima. Jedna od
tih pjesama je svakako pjesma
Pošetala Hana Pehlivana.
Pošetala Hana Pehlivana,
Ispred dvora Firdus-kapetana.
Za njom ide Kumrija robinje,
"Kumrijice, po bogu sestrice,
Je l` mi kratka peča i feredža?
Vide l` mi se džanfezli dimije?
Vide l´mi se noge do šljanaka?
Gleda li me Firdus-kapetane,
Gleda li me i begeniše l` me?
S kraja 19. stoljeća sačuvan je izvjestan broj
originalnih nošnji. Nošnja u gradovima u doba Turske vladavine nije imala samo
praktičnu funkciju, već je istovremeno bila sredstvo da se pomoću nje istakne
klasna i staleska pripadnost. Svaka vlast kako tada tako i danas ima određene
propise koji su tiču normi i načina odijevanja vojnika, plemstva i visokih
državnih službenika. Tako su se npr. begovi i janjičari veoma isticali sa
svojom predivnom nošnjom, posebnim bojama odjela, kao i pojedinim odjevnim
elementima.
Već spomenuti propisi koji su određivali boje,
dijelove odjeće, obuće, su tako uticali da se stanovništvo počinje razlikovati
po vjerskoj pripadnosti, čega u 16.stoljeću nije bilo, prema spomenutim
podacima B. Kuripešića.
Ipak te razlike u različitim nosnjama su svoju težinu imale na akcentiranje
pripadnosti klasi, staležu, esnafu, a u manjoj mjeri na pripadnost naciji ili
vjeri. Begovska nošnja je bila od svjetlo crvene, zelene ili plave čohe,
ukrašena vezom od srme, dok su trgovci i zanatlije nosili odijelo od tamne čohe
sa vezom od crnog gajtana. Pojasi su kod pravoslavnog stanovništva bili crveni,
kod katoličkog ljubičasti, a kod muslimanskog šareni svileni
"trabolose", ili "mukadem" pasovi. U bojama fesova se mogla
naslutiti i nacionalna pripadnost. U ženskim nošnjama su crne satenske ili
atlasne dimije bile zastupljene kod hrvatskih ili srpskih žena, dok su
bošnjačke nosile dimije svijetlih pastelnih boja. Begovske žene nosile su
dimije od skupocjene svile vezene zlatom. Takvi su bili i gornji haljetci,
naročiti ječerme i anterije. Imale su anterije od somote ili brokata, a žene
srednjeg staleža nosile su te dijelove od aladže ili šamaladže. Ovakva situacija
je potrajala sve do kraja 19.stoljeća koji se smatra prekretnicom u razvoju
bosanskog društva, društvenih promjena i nadolaska novih kulturnih uticaja.
Sačuvanim građanske nošnje s kraja 19.stoljeća pokazaju da se ženska nosnja
sastojala iz košulje od tankog pamučnog ili svilenog "beza", pravo
krojene izjedna, sa dubokim izrezom na prsima, bez ikakve "jake"; uz
nju su se nosile i gaće od istog ili debljeg platna, širokih nogavica,
skupljene pod koljenom. Na gornjem dijelu tijela, preko kosulje, nosili su se:
fermeni - vrsta jeleka bez rukava, iznad struka, otvoreni na prsima, ječerme -
krojene od svile ili kadife, ukrasene zlatnim trakama ili zlatovezom, za
razliku od fermena vežu se ili kopčaju na krajevima. Udate žene oblačile su
preko košulje i anteriju, vrstu duge haljine od somota ili svile
sa bogatim zlatovezom i zlatnim ukrasnim trakama, sprijeda je otvorena, na
grudima ima veći izrez, zvonastog je kroja, sa jako naznačenim strukom, ima
duge rukave koji su pri dnu rasječeni.
ANTERIJA
Gornji dio nošnje odvajan je pojasom koji je mogao
biti od tkanine ili metala, sa filigranskim kopčama tzv. paftama. O pasu
opasivale su se srmenim širitnim pojasom sa paftama od srebra, razne veličine i
oblika. Na noge su dolazile bijele pamučne čarape i kožna obuća, razne vrste
papuča i cipele. Kod muslimanke nju su činile crvene ili žute
"jemenije", kod srpskih i hrvatskih crne cipele. Na glavi su djevojke
nosile fesiće sa cvijećem, a žene kalkan-kape sa srebrnim tepelukom na tjemenu
i resama od crne svile unaokolo.
Obavezan dio muslimanskih gradskih ženskih nošnji za izlazak u grad je bila
odjeća feredža, a s krajem 19.stoljeća i zar. U ovim haljinama žene su bile
pokrivene sasvim, sakrivajući lice. Feredža je vrsta širokog kaputa, dugih
širokih rukava, sa velikom "jakom" (kragnom) oko vrata. Feredža je
uvijek bila od crne čohe, a kod begovica i od tamnozelene.. Uz nju su se nosila
i tri pokrivača od bijelog tankog platna. Jedan pokrivač je dolazio na glavu i
čelo, i zvao se čember, drugi preko lica, odnosno usta, vezivao se na tjemenu i
zvao se jašmak, treći je pokrivao cijelu glavu padao unaokolo, do pola leđa i
zvao se dušeme. Ovako obučena žena imala je mali otvor oko očiju. Begovske žene
nosile su i "pecu", tj. komad crnog postavljenog platna, vezanog
srmom, sa prorezima za oči, koji se stavljao na lice kao maska.. Peca se nosila
sa feredžom. Uz feredžu su se prilikom izlaska obuvale žute čizme od mehke kože
zvane "tomake". Za kretanje oko kuće nošene su drvene nanule i
papuče, a u zimskim mjesecima mestve i čizme od mehke žute ili crvene kože, a
krajem 19. stoljeća nose cipele raznih vrsta po bečkoj modi.
<!--[if
!supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
FEREDZE
Feredže mostarki su bile posebne vrste, bila je od
tamnoplavog sukna ili čohe, oblika širokog ogrtača sa dugim rukavima. Jaka je
bila čvrsto postavljena i sastavljena tako da čini vrstu kukuljice, koja se
podizala i stavljala na glavu sve do očiju. Krajem 19. stoljeća zarovi počinju
da potiskuju feredžu. Zar je vrsta ogrtača takođe samo za izlazak. Pravio se od
raznih vrsta svile, zvane "damaske", a kasnije sa dolaskom
Austro-Ugarske, najviše od puplina za ljeto i od štofa za zimu. Zar nije bio
ukrojena odjeća, već iz jednog komada sastavljen ogrtač, čiji je donji dio
nabran u struku i služi kao suknja, dok se gornji, otvoren, prebaci preko glave
i omota oko ramena.
<!--[if
!supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Nema komentara:
Objavi komentar